. القرآن الکریم
. ابن ابی الحدید، (ب.ت)، شرح نهج البلاغة، قم : مکتبة آیة الله العظمی المرعشي النجفي.
. ابنخلدون، عبدالرحمن (1990)، مقدمه، ترجمة محمد پروين گنابادي، طهران: شركت انتشارات علمي و فرهنگي، الطبعة الأولی.
. ابن شهر آشوب، (2000)، مناقب آل أبي طالب، قم : دار علامة للنشر، الطبعة الأولی
. ابن منظور محمد این مکرم، (1993)، لسان العرب، بیروت : دار صادر للنشر
. ارسطا محمدجواد، تقي دشتي و مهدیه سادات مستقیمي، (2019)، حکمرانی شایسته از منظر قرآن کریم، طهران: دار مکث اندیشه للنشر، الطبعة الثانیة
. الوانی سیدمهدی، محمدی حامد، (2012)، مبانی مدیریت دولتی، طهران : دار مبعث للنشر
. الواني، سيدمهدي، اميري، مقصود و احمدي، كيومرث، (2012)، «از اخلاق اجتماعي سازماني تا پاسخگویی اجتماعي سازماني؛ رويكردي جهت استقرار نظام پاسخگويي اجتماعي سازماني در سازمانهاي دولتي ايراني»، فصلیة اخلاق در علوم و فناوری، السنة السابعة، رقم 1.
. امامی، سید مجتبی و جوادی، مجتبی. (2021)، «واکاوی مفهوم حکمرانی در پرتو کلمه «اطاعت» در قرآن کریم»، امنیت ملی، 11(42)، 43-74.
. امامیان، سیدمحمدصادق، ذوالفقاری، امیراحمد و محمدزاده، احسان (2018). «نظام ملی تنظیمگری، مفهوم تنظیمگری و ارتباط آن با نظام حکمرانی گزارشهای کارشناسی» (مرکز دراسات مجلس الشوری الإسلامي)،96(26): 27–81
. ایزدبخش، حمید و جوادی، مجتبی. (2020). «مدل حکمرانی در قرآن کریم؛ براساس کلیدواژۀ تبعیت». فصلیة تحقیقات بنیادین علوم انسانی، ۶ (۳) :۵۶-۲۷
. بردبار، غلامرضا، ضرابیزاده، شیما و صالحی، طاهر. (2015)، «ارائه الگوی حکمرانی خدا مدار». فصلية مدیریت اسلامی، 23(2)، 9-41؛)
.ط 1 بشیریه حسین ، (1995)، دولت عقل ،۱۰ گفتار در فلسفه و جامعه شناسی سیاسی، : طهران علوم نوین للنشر،.
. شریعت فرشاد, (2003)، «تحول جامعه مدنی در اندیشه سیاسی غرب، لاک؛ نامههای تساهل و حکومت مدنی» اطلاعات سیاسی- اقتصادی، رقم ۱۸۹- ۱۹۰
. تقوی فردود محمدامین، (2023)، «بررسی و شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های حکمرانی اسلامی با رویکرد تمدنسازی»(رسالة الماجستیر)، طهران : جامعة الشهید بهشتي.
. جعفرپیشه فرد، مصطفی، (2000)، «خاستگاه حکومت علوی، الهی یا مردم؟»، فصلية حکومت اسلامی (النسخة الخاصة: حکومت علوی)، السنة الخامسة، رقم 3، خریف 1379
. خالقی، علی و آخرون، (2007)، نظام سیاسی در اندیشه سیاسی شیخ مفید سید مرتضی و شیخ طوسی، طهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامی، الطبعة الأولی
. الخامنئي السید علی، (2013)، الخطابات، خطاب تأریخ: 06/05/2013 (https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=22494)
. درخشه، جلال و جبار شجاعی، (2015) ، «شاخصهای حکمرانی خوب در اندیشه و عمل امام علی(ع)»، فصلیة پژوهشهای علم و دین، ربیع وصیف 1394، رقم 11، صص17تا36.
. درخشه، جلال و موسوینیا، سیدمهدی. (2018). «مؤلفههای حکمرانی شایسته در سیرۀ حکومتی پیامبر اسلام(ص)». فصلیة پژوهشهای علم و دین، 9(1)، 1-28
. ديلمي حسن بن محمد، (1992)، إرشاد القلوب، ج1، قم: دارالشریف الرضي للنشر
. راش، مایکل(1998)، جامعه و سیاست: مقدمهای بر جامعه شناسی سیاسی، ترجمة منوچهر صبوری، طهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، مرکز دراسة و توسیع العلوم الإنسانیة.
. الراغب الإصفهاني، (1983)، المفردات في غریب القرآن ، الکتاب للنشر، الطبعة الثانية
. ربیعی علی، (2004) ، زنده باد فساد، جامعه شناسی سیاسی فساد در دولتهای جهان سوم، طهران : منشورات وزارة الثقافة والارشاد الاسلامی، ط1
. زارعي، محمد حسين، (2004)، «حکمرانی خوب حاکمیت و حکومت در ایران»، مجلة البحوث القانونية، كلية الحقوق، جامعة الشهيد بهشتي، العدد 40، 1383ش.
. زارعی، مجتبی و آرائی، وحید. (2021). «واکاوی و نقد الگوی حکمرانی خوب؛ تبیین شاخص های حکمرانی اسلامی مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، فصلية علمیة: پژوهش های انقلاب اسلامی، 10(2)، 7-25. doi: 20.1001.1.23222573.1400.10.2.1.3
. زرکرینجاد، غلامحسین (1999)، تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت)، طهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز دراسة و توسیع العلوم الإنسانیة.
. الزبيدي المرتضی، (2001)، تاج العروس من جواهر القاموس، دارالهداية للنشر.
. سيدباقري، سيد كاظم (2005)، «نگرشی به مؤلفههاي فلسفة تاريخ ابنخلدون و نسبتسـنجي آن با عقلانيت جديد»، فصلیة روششناسي علوم انساني، ربیع 1384،رقم 42،صص 70-96،
. السید الرضي أبوالحسن محمد، (2020)، تحقیق السید هاشم المیلاني، نهج البلاغة ، العراق : دارالمخطوطات العتبة العباسیة المقدسة، کربلاء، الطبعة الثالثة
. شعباننیا منصور، مهدی و شعباننیا منصور، محمدجواد (2015). «واکاوی اعتدال در حکمرانی مطلوب و آموزه های قرآن کریم». المؤتمر الوطني «گفتمان اعتدال»، 24-25 آذر 1394، جامعة إیلام
. طباطبايي، محمدحسين، (1996)، الميزان في تفسیر القرآن، قم: منشورات دفتر انتشارات اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، الطبعة الخامسة.
. طبری، محمدبن جریر(2008)، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد أبوالقضل ابراهیم، بیروت: دار التراث، الطبعة الثانیة.
. عالم، عبدالرحمن، (1999)، بنیادهای علم سیاست، طهران: دار ني للنشر ، الطبعة الخامسة.
. علوان ناصح ، عبدالله، (1994)، همکاری های اجتماعی در اسلام، ترجمة محمدصالح سعیدی، طهران: دار احسان للنشر، الطبعة الأولی.
. عليخاني، علي اكبر، (2005) ، «نحوه پاسخگويي در حقوق اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران »، طهران: فصلیة جامعة الإمام الصادق(ع) البحوثیة، رقم ٢٦.
. فتوت حامد ونوري أفشان مهدی،(2019)، با قرآن تا رستاخیز، قم : دارالعلم للنشر، الطبعة الأولی.
. کلینی محمد ابن یعقوب اسحاق، (1986)، الکافي(ط إسلامیة)، طهران: دار الکتب الاسلامیة، ط 4
. لیبسیت سیمور مارتین ، (2004)، موسوعة الديمقراطية(The incyclopedia of democracy)، ترجمة كامران فاني و نورالله مرادي، طهران: وزارة الخارجية الإيرانية، ط 1.
. المجلسي، محمدباقر، (1982)، بحار الانوار، بيروت: دار احياء التراث العربي، الطبعة الثانية
. مشکات،محمد، (2003)، «مبانی و مؤلفه هاي مردم سالاري دینی»، مجلة پژوهش نامه انقلاب اسلامی،خریف وصیف 1382 ،رقم 9 و 10 ،ص 391
. مصطفوي حسن، (2008)، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، بیروت: دارالکتب العلمیة، الطبعة الثالثة
. معرفت، محمد هادى، (1998)، ولايت فقيه، : قم: موسسة تمهيد الثقافیة للنشر، ط3
. مفتح، محمد هادی، قاسمی، غلامعلی، و کردنژاد، نسرین. (2015). «امکان سنجی اجرای نظریه حکمرانی خوب درجوامع اسلامی با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران»، مجلة پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، 2(2)، 151-178.
. مفيد، محمد بن نعمان، (1992)، مجموعه آثار مفيد، المسايل الجاروريه، قم: المؤتمر العالمي لألفية الشیخ المفید.
. ملک زاده، محمد(2006)، سیره سیاسی معصومان درعصر حاکمیت، طهران: دار کانون اندیشه جوان للنشر
. مکارم شيرازي، ناصر و آخرون،( 1944)، پيام قرآن، قم: مدرسه الامام علي بن ابيطالب(عليه السلام)، الطبعة الأولی، ج 10
. منوّریان عباس ، (2000)، «از دولت خوب تا حکومتداری خوب»،فصلیة مدیریت دولتی، رقم ٤٩-٤٨.
. موسوی،سید زین العابدین؛اقایی جنت مکان،حسین؛نوروزی، نورمحمد (2018) ،«نقش اخلاق اسلامی در حکمرانی مطلوب، پژوهش های اخلاقی»، السنة الثامنة، رقم 4،ص233-203
. ميراحمدي منصور، (2022) ، سياست وحكمراني، طهران: منشورات جامعة الشهيد بهشتي، ط1
. نخبة من العلماء، (ب.ت)، مسائل علی بن جعفر و مستدركاتها، علی بن جعفر (علیه السلام)، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، قم: الناشر: المؤتمر العالمي للإمام الرضا علیه السلام
. النیسابوری مسلم (ب.ت)، صحیح مسلم، ج 4، بیروت: دارالفکر، الطبعة الأولی
. نقیبی مفرد حسام ، (2010)،حکمرانی مطلوب در پرتو جهانی شدن حقوق بشر، طهران: منشورات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای شهر دانش، ط1.
. نهادی، هادی، و سیاهکالی مرادی، جواد. (2021). «بررسی شاخصهای حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته از منظر نهج البلاغه». فصلیة حکمرانی متعالی التخصصية، 2(2)، 114-139
. نیکولاس آبرکراسی، (1997) ، فرهنگ جامعه شناسی، ترجمة حسن پویان، طهران: منشورات چاپخش، ط1
. هداوند مهدی ،(2005) ،«حکمرانی خوب، توسعه و حقوق بشر»،مجلة حقوق اساسی، السنة 3، الرقم ٤
. همایون مصباح، سید حسین، (2008)، «شاخصه ها و راهکارهای کارآمدی دولت در جامعه نبوی»، مجلة پژوهشهای اجتماعی اسلامی، رقم 72، مهر و آبان 1387، 153-192
. هیل مایکل و هیوپ پیتر، (2020)، اجرای خط مشی عمومی(حکمرانی در نظریه وعمل) ترجمة، جواد معدني و نیما خدائی، طهران: دار آذین مهر للنشر، الطبعة الثالثة.
Hopkins, Michael., (2004). "corporate social responsibility: an issues paper. International Labour Office". Geneva Working Paper, No. 27.)
. Hornby, 2010, Oxford advanced learner’s Dictionary, Oxford University.
. Hufty, M. (2011). Investigating policy processes: the governance analytical framework (GAF). Research for sustainable development: Foundations, experiences, and perspectives, 403–424.
. John Graham and Others, (2003), "Principles for Good Governance in the 21st Century", Policy Brief, No: 15, (2003).
. Michael Rush,( 1992) ,Politics and Society: an Introduction to Political Sociology, (New York: Prentice Hall.
. Rod Hague, Martin Harrow, John McCormick,( 2016), Comparative Government and Politics. An Introduction, London, Palgrave.
. World Bank,( 1994) Governance, the World Bank’s Experience, (Washington D.C: Worls Bank,1994)